Mount Rushmore en Custer State Park - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Richard&Irene Wit - WaarBenJij.nu Mount Rushmore en Custer State Park - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Richard&Irene Wit - WaarBenJij.nu

Mount Rushmore en Custer State Park

Blijf op de hoogte en volg Richard&Irene

22 September 2014 | Verenigde Staten, Custer

We hebben drie nachten doorgebracht op een camping vlakbij Custer State Park. Vrijdag vertrokken we vanuit Buffalo naar Custer, de dag ervoor had er een melding op het display van de camper gebrand met ‘oil change soon’. Dat hebben we gelaten voor wat het was. Maar toen we naar Custer reden veranderde de melding in ‘oil change required’. Omdat we niet wilden dat we vast zouden komen te staan, toch maar de verhuurmaatschappij gebeld. Zij wilden dat we naar de garage gingen. Die hebben zij ook voor ons geregeld. De eerste aanblik was dat een oude, verwaarloosde houten schuur, daar zouden we onze auto zelf nooit heen brengen. De eigenaar paste er precies bij: baard, vol met smeer en een t-shirt met afgeknipte mouwen, maar heel erg aardig en verrichte prima werk! Dus onze eerste indruk bleek toch minder goed te zijn. Dus mochten jullie nog een adresje zoeken: DJ’s autoservice! Waarbij DJ staat voor Doing Jesus….eh ja hebben wij ook niet verzonnen!?

Na de garage de camping opgezocht. Dit was een prima camping. De twee dagen dat we hier verbleven hebben we een dag gerelaxed en zijn we naar Mount Rushmore geweest. Dat is die berg waar de hoofden van vier presidenten uit zijn gehakt. De hoofden zijn niet bereikbaar waardoor het toch nog lastig is om in te schatten hoe groot ze zijn (18 meter), maar als je leest hoe dit is gemaakt…wow! Het grove werk met dynamiet en daarna de vormgeving met de hand uitgehouwen (weliswaar met boren en jekkerapparaten) hangend aan kabels. Het wonderbaarlijke is dat alle werkmannen dit hebben overleefd! Ook de ‘tegenhanger’ van Mount Rushmore hebben we gezien: Crazy Horse. Deze wordt zonder overheidssteun vervaardigd en is van de Indianen (hier mag je dat woord eigenlijk niet gebruiken en zeggen ze ‘Native Americans’). Omdat dit project met donaties wordt gemaakt, zal het nog jaren duren voordat deze klaar is. Het wordt een indiaan op een paard, maar nu is alleen maar het gezicht te zien.

Zondag zijn we doorgereden naar Badlands, maar via een tussenstop in Custer State Park om daar een Buffalo-jeeptour te doen. Het werd een privé-tour! Met een gids gingen we het park door en konden we tussen de kuddes met buffalo’s rijden. Ook hebben we antilopes en prairiehonden (een soort marmotten) gezien. Het was een leuke en ook soms een wilde rit over rotspaden! Ook hebben we veel geleerd van onze gids.
Daarna zijn we door Badlands National Park gereden naar onze camping. Een mooie route door gebergten van vulkaangesteente en weer totaal anders dan alle andere parken die we hebben gezien!

Vanaf onze huidige plek, moeten we nog 1100 km rijden richting Chicago. Daar leveren we donderdag de camper in en verblijven dan in een hotel. Na onze ervaringen in Chicago doen we weer verslag!

• 22 September 2014 - 07:45

Linda:

Klinkt weer goed allemaal!! Veel plezier nog!

Groetjes uit Zweden van Linda

• 22 September 2014 - 09:25

Hans En Janny:

Heerlijk dat jullie genieten. Wat een prachtige foto's. Ik kan mij de garagehouder voorstellen. Hebben jullie geen foto van hem?
    Ik hoor jullie weer. gr.Hans en Janny